Titel:

Nachhaltigkeit beim maschinellen Geschirrspülen: Analyse des Verbraucherverhaltens mittels mobiler Ethnographie

Autor/in:

Astrid Klingshirn, Florian Burkart, Benjamin Eilts, Franziska Fecht, Lars Gumbel, Anne Lea Schillinger, Mara Strenger und Saskia Weber

Kurzfassung:

Mittels mobiler Ethnographie wird das Verbraucherverhalten beim maschinellen Geschirrspülen mit Fokus auf Nachhaltigkeitsaspekte analysiert. Hierbei wird auch der Einfluss eines Wechsels des eingesetzten Maschinengeschirrspülmittels auf eine ökologische, petrochemie- und enzymfreie Variante untersucht. Hauptansatzpunkte zur Verbesserung der Nachhaltigkeit zeigen sich beim Einsatz der Reinigungschemie, der weiteren Sensibilisierung der Programmwahl und im Bereich des Vorspülens. Der ökologische Testreiniger wird von mehr als 75 % der Probanden mit einer zufriedenstellenden Reinigungsleistung bewertet. Rezepturanpassungen sind nötig, um v. a. Spülgut aus Glas und Metall optimal zu reinigen.

Schlagworte:

Geschirrspülmaschine, Nutzerverhalten, mobile Ethnographie, Reinigungszufriedenheit, Nachhaltigkeit

Title:

Sustainability in automatic dishwashing: Analysis of consumer behavior by mobile ethnography

Abstract:

Consumer behavior and attitudes related to sustainable dishwasher usage is analyzed, applying mobile ethnography. In addition, the impact of changing the dishwashing detergent to an ecologic detergent, that does not contain petrochemicals and enzymes, is investigated. The key aspects in dishwasher usage are the right application of required dishwashing detergents and aids, program choice and the pre-cleaning of dishes. Consumer behavior analysis clearly shows, that further consumer sensitizing is necessary especially for those aspects. The ecologic dishwasher detergent is positively rated in its cleaning performance by more than 75 % of the consumer panelists. Further improvements of the detergent formula are necessary, especially to improve the cleaning performance for glass, cutlery and pans.

Keywords:

Dishwasher, user behavior, mobile ethnography, cleaning performance, sustainability

DOI:

10.23782/HUW_09_2020